معايير النشر (مجلة التدبير والرقابة على المال العام - عربي/فرنسي/إنجليزي)


 

 

 ·       المحاور الموضوعاتية المعتمدة

المقالات العلمية

ü    الفقه النظري والإطار المفاهيمي للمالية العامة والتدبير العمومي

ü    نظريات ومفاهيم الرقابة المالية والمحاسبة والتدقيق والتقييم

ü    القانون العام المالي: الدستور المالي، الميزانية، الضرائب، المحاسبة العمومية، الصفقات العمومية...

ü    الحكامة المؤسساتية والإدارية والمالية

ü    التدبير الإداري والمالي

ü    اقتصاديات المالية العامة

ü    ممارسات الرقابة الإدارية على المال العام: المفتشيات، ووحدات المراقبة والتتبع والتدقيق والتقييم الداخلي بالقطاع الحكومي

ü    ممارسات الرقابة البرلمانية والتداولية على المال العام: البرلمان، والأجهزة التداولية للمؤسسات والمقاولات العمومية والجماعات الترابية

ü    ممارسات الرقابة القضائية على المال العام: المحاكم المالية والمحاكم الإدارية والمحاكم الزجرية والمحكمة الدستورية

ü    دور المجتمع المدني في الرقابة على المال العام وتدعيم آليات النزاهة ومكافحة الفساد

الاجتهاد القضائي المالي

§       القضاء المالي المتخصص (المحاكم المالية: المجلس الأعلى للحسابات ومجالسة الجهوية)

§       القضاء الإداري المالي  (المحاكم الادارية  والغرفة الإدارية بمحكمة النقض)

§       القضاء الزجري المالي (محاكم جرائم الاموال العامة)

§       القضاء الدستوري المالي (المحكمة الدستورية)

النزاهة ومكافحة الفساد

§       مفاهيم النزاهة ومكافحة الفساد

§       سياسات النزاهة ومكافحة الفساد

§       مؤسسات النزاهة ومكافحة الفساد

§       آليات النزاهة ومكافحة الفساد

ملخصات أطاريح الدكتوراه وتقاريرالندوات:

أطاريح الدكتوراه 

يُراعى في ملخصات أطاريح الدكتوراه أن تكون حديثة ولم تمض ثلاث سنوات من تاريخ منح الدرجة العلمية لصاحبها وألا يكون موضوعها خارجاً عن مجال المالية العامة والتدبير العمومي أو العلوم ذات الصلة بها، وألا يزيد عدد صفحات الملخص عن (7) صفحات مع الالتزام بما يلي بيان أهمية موضوع الاطروحة. وتلخيص لموضوع البحث وكيفية تحديد مشكلته الأساسية ومشكلاته الفرعية.  ومنهج البحث وملخص للبحث وأهم استنتاجاته وتوصياته وقائمة المراجع المستخدمة بالملخص.

تقارير الندوات

يراعى في معد التقرير عن الندوة الثقافة الواسعة حول موضوع الندوة، والأمانة العلمية، والدقة المنهجية، بحيث يذكر المعلومات كما هي، وينسب كل قول ورأي لصاحبه، من غير زيادة أو نقصان، مع الحياد وعدم التحيز لطرف ضد طرف. ويراعى في التقرير أن يعطي صورة أمينة عن الندوة، محققاً الغرض منها لمن لم يتابعها، فبتلخيصه لموضوعاتها، وترتيبه لأفكارها، ينجح في الوصول برسالة الندوة إلى غاياتها المنشودة.

عروض الكتب

1-     أن يكون الكتاب في أحد مجالات المالية العامة والتدبير العمومي ومتوافقا مع المحاور الموضوعاتية المعتمدة

2-     أن يكون الكتاب مرجعياً وحديث النشر وأن يُرسل أصل الكتاب مع العرض

3-     أن يكون معد العرض متخصصاً في نفس المجال العلمي للكتاب

4-     بيانات عن الكتاب

5-     أهمية الكتاب والفئة أو الفئات التي يستهدفها

6-     عرض محتويات الكتاب

7-     تقييم الكتاب وتوصيف الإسهام العلمي الذي قدمه

8-     ماهي النقاط التي يقترح العارض إضافتها للكتاب لإثراء موضوعه مستقبلا

9-     قائمة بأهم المراجع التي احتواها الكتاب إلى جانب أي مراجع أخرى مهمة عند الاقتضاء.

 

 

·       إرشادات المؤلفين

المقومات الشكلية

§       أن يملأ الباحث مطبوع طلب مشاركة، والذي يتضمن عدة معلومات أهمها عنوان المقال والأسماء الكاملة للمؤلفين والعناوين البريدية وعناوين البريد الإلكتروني؛ والتعهد بعدم النشر السابق وباحترام الأخلاقيات العلمية؛

§       أن يتقدم الباحث ببحثه بطريقة إلكترونية؛

§       ان يكون البحث باللغة العربية أو الفرنسية  أو حتى الإنجليزية (عند الاقتضاء) 

§       أن يكون البحث خاليا من الأخطاء اللغوية؛

§       أن تتضمن الصفحة الاولى ملخصا للبحث، على أن لا يتجاوز (300) كلمة؛

§       يتم إرفاق الملخص العربي ب"الكلمات المفتاحية " على أن لا تتجاوز أربع كلمات و ب"Keywords" للملخص الإنجليزي على أن لا تتجاوز أربع كلمات وأن يكون هناك تطابق بين "الكلمات المفتاحية " باللغة العربية و"Keywords" باللغة الإنجليزية من حيث المعنى والعدد؛

§       وجود تعريف بالباحث في الصفحة الأولى من البحث يتضمن الدرجة العلمية حسب التراتبية القانونية ( أستاذ التعليم العالي، أستاذ مؤهل، أستاذ مساعد) و/أوالوظيفة باللغتين العربية والإنجليزية ؛

§       ألا يقل البحث أو المقال بدون صفحة العنوان وصفحة المراجع عن (5) صفحات وألا يتجاوز (15) صفحة (بمعدل 300 كلمة في الصفحة الواحدة)؛

§       أن يكون نوع الخط وحجمه Times News Roman 12 ؛

§       فيما يخص الجداول والأشكال، أن يتضمن البحث على الأقل شكلا بيانيا واحدا (رسم، أو جدول، أو مؤطَّر...)؛ وترقيمها بالأرقام العربية ، مع تحديد مرجعها، مع رقم الصفحة المقابل.    

المقومات الجوهرية

بصفة إجمالية يتعين أن تكون الأعمال المقدمة للنشر في المجلة متصفة ب:

ü    الجـودة العالية

ü    الأصالة والجدة

ü    أعلى درجات الأمانة العلمية

ü    والاقتراب ما أمكن من المعايير والمواصفات المتعارف عليها عالميا .

الملخص: أن يحدد الباحث في الملخص الهدف من البحث ومفاهيمه الأساسية ومنهجيته وكيف استخلص نتائجه وماهي قيمته المضافة؛

المقدمة: يجب الإشارة إلى بيان المشكلة (الموضوع) في المقدمة بطريقة محددة بدقة ووضوح وموجزة.

 الإطار النظري والمفاهيمي: يجب أن يمكّن هذا الجزء من تحديد المفاهيم الأساسية، بالإضافة إلى النهج المنهجي المعتمد. بناءً على نموذج التحليل المقترح لمعالجة مشكلة البحث، يجب أن تحدد الورقة فرضيات البحث، ومجال البحث، وأساليب جمع البيانات وتحليلها.

النتائج والمناقشة: يمكن دمج النتائج والمناقشة في قسم واحد. يمكن أيضًا تقديم النتائج والمناقشة بشكل منفصل إذا لزم الأمر.

الاستنتاجات: يجب أن يشرح الباحث بوضوح النتائج الرئيسية للعمل مع إبراز أهميته. في ضوء نقاط القوة والحدود التي تم إبرازها، يمكن النظر في وجهات نظر البحث لتطوير هذه الدراسة.

المراجع: يجب أن تكون المراجع المستخدمة حديثة وأن يكون توثيقها مطابقا للمعايير وقواعد النشر المتعارف عليها وأن تكون مرتبة ترتيبا ابجدياً وأن يستخدم الباحث في صلب البحث كافة المراجع الموجودة في قائمة المراجع؛

 

حقوق النشر

المؤلفون ذوو الوصول المفتوح يحتفظون بحقوق النشر لمقالاتهم. يتم توزيع جميع المقالات ذات الوصول المفتوح وفقًا لشروط ترخيص Creative Commons Attribution License ، والذي يسمح بالاستخدام غير المقيد والتوزيع والاستنساخ في أي وسيط، بشرط الاستشهاد بالعمل الأصلي بشكل صحيح. ولا يمكن للمؤلفين أو المحررين أو الناشر قبول أي مسؤولية قانونية عن أي أخطاء أو سهو. لا يقدم الناشر أي ضمان ، صريحًا أو ضمنيًا ، فيما يتعلق بمحتوى هذا المستند.

سياسة الإفصاح

نطلب من مؤلفينا الكشف عن أي تضارب محتمل في المصالح في المخطوطات التي قدموها. وإذا لم يكن هناك تضارب في المصالح، يجب على المؤلفين الإشارة إلى أن "المؤلف (المؤلفين) يصرحون بعدم وجود تضارب في المصالح فيما يتعلق بنشر هذه الوثيقة".

مراجعة التقديم

كجزء من عملية الإرسال ، يجب على المؤلفين التأكد من أن إرسالهم يتوافق مع معايير وإرشادات النشر، وأنهم قد عبئوا  مطبوع طلب النشر والتعهد بعدم النشر واحترام أخلاقيات الأمانة العلمية . وقد يتم إرجاع المشاركات إلى المؤلفين الذين لا يمتثلون لهذه الإرشادات.

إشعار حقوق النشر

عند قبول مقال، سيُطلب من المؤلفين إكمال نموذج "اتفاقية النشر".

تتطلب إعادة البيع والتوزيع وجميع الأعمال المتفرعة الأخرى إذنًا من الناشر.

يجب على المؤلف (المؤلفين) الحصول على إذن كتابي من أصحاب حقوق النشر والاعتراف بالمصدر (المصادر) في المقالة.

بيان الخصوصية

سيتم استخدام الأسماء ورسائل البريد الإلكتروني التي تم إدخالها إلى موقع هذه المجلة حصريًا للأغراض المشار إليها في هذه المجلة ولن يتم استخدامها لأي غرض آخر أو من قبل أي طرف آخر.

إجراءات النشر

لا تقبل الأعمــال التي تزيغ عن المنهج العلمي في الكتابة.

تنشر المجلة الأعمال العلمية المتصلة بحقل المالية العامة والإدارة والتدبير العموميين وفقا للمحاور الموضوعاتية المعتمدة.

يمكن قبول الأعمال التي سبق نشرها بشرط أن يتم الإعلان عن ذلك وأن يتم تنقيح العمل وتحيينه بصورة معتبرة

ü    يتم عرض جميع الأعمال العلمية المقدمة للنشر على هيئة التحرير لدراسة جوانبها الشكلية ومدى مطابقتها لخط التحرير والتخصص العام للمجلة.

ü    إذا تمت إجازتها من هيئة التحرير توجه إلى محكمين متخصصين في الموضوع المقدم للنشر من داخل لجنتها العلمية أو من لجنة خبراء المجلة عند الاقتضاء.

ü    يتم إبلاغ صاحب العمل العلمي المقبول بموعد نشره، كما يتم تزويده بنسخة ورقية وأخرى إلكترونية من المجلة مع شهادة النشر عند طلبها.

ü    لا يُعاد نشر أي عمل علمي نشر في المجلة بأي شــكل من الأشكال أو بأي لغة في أي جهة أخرى إلا بإذن خطي من هيئة التحرير.

ü    يتكون ملف المشاركة من طلب المشاركة والبحث المرشح للنشر والتعهد بعدم النشر ونبذة مختصرة جدا عن السيرة الذاتية

 

·       معايير التقييم والتحكيم

يتولى تقييم وتحكيم مــا تنشره المجلة من بحوث ودراســات ومقالات علمية أســاتذة أكاديميون وخبراء متخصصون، على أساس معيار الجودة العالية وذلك وفقاً للاعتبارات التالية:

1-    وجود قيمة مضافة وفائدة علمية أوعملية.

2-    أسلوب العرض والتصميم المتبع.

3-    المنهجية العلمية المرتكزة على تحديد ووضوح موضوع البحث. ومدى تحديد ووضوح أسئلته أو محاوره ووجود أدلة وصدقيتها. ودقة وموضوعية الاستنتاجات والتوصيات.

4-    حداثة وشمولية المراجع.

 

·       توجه المراسلات إلى العنوان التالي:

فيما يخص المقالات والمساهمات العلمية : إلى البريد الإلكتروني للمدير المسؤول : m.berraou@yahoo.fr  

فيما يخص المراسلات الأخرى: إلى بريد المجلة الإلكتروني:..    revuegcfp@gmail.com

أو من خلال الموقع الإلكتروني للمجلة:

https://revuegcfp.blogspot.com/ 

تواريخ هامة

آخر أجل لتلقي مساهمات العدد الأول: 15 يناير 2023

الموعد المتوقع لنشر العدد الأول : أبريل 2023

آخر أجل لتلقي مساهمات العدد الثاني: فاتح أبريل 2023

الموعد المتوقع لنشر العدد الثاني: أكتوبر 2023 

 

 

Normes de publication

Revue Gestion et contrôle des finances publiques  GCFP

 

 

Axes thématiques adoptés

1-      Articles scientifiques

·         cadres théorique et conceptuel des finances publiques et de la gestion publique ;

·         Théories et concepts du contrôle des finances publiques, de la comptabilité publique, de l'audit et de l'évaluation ;

·         Droit public financier : la constitution financière, le budget, les impôts, la comptabilité publique, les marchés publics..

·         Gouvernance institutionnelle, administrative et financière ;

·         Gestion administrative et financière ;

·         Economie des Finances Publiques ;

·         Pratiques de contrôle administratif des deniers publics : inspections, unités de contrôle, suivi, audit et évaluation interne dans le secteur gouvernemental ;

·         Pratiques de contrôle parlementaire et délibératif des deniers publics : Parlement, organes délibérants des établissements et entreprises publics et des collectivités territoriales ;

·         Pratiques de contrôle juridictionnel des fonds publics : juridictions financières, tribunaux administratifs, tribunaux répressifs et Cour constitutionnelle ;

·         Rôle de la société civile dans le contrôle des fonds publics et le renforcement des mécanismes d'intégrité et la lutte contre la corruption.

       2-  Jurisprudence financière

§  Jurisprudence financière spécialisée (Juridictions financiers : la cour des comptes et ses cours régionales)

§   Jurisprudence Administrative Financière (Tribunaux Administratifs et Chambre Administrative de la Cour de Cassation)

§  Jurisprudence pénale financière  (tribunaux et sections des crimes financiers)

§  Jurisprudence constitutionnelle financière (Cour constitutionnelle)

 

3-      Intégrité et anti-corruption

 

§  Concepts d'intégrité et de lutte contre la corruption

§  Politiques d'intégrité et de lutte contre la corruption

§  Institutions d'intégrité et de lutte contre la corruption

§  Mécanismes d'intégrité et de lutte contre la corruption

 

4-      Résumés de thèses de doctorat et rapports de séminaires

Thèses de doctorat

Les résumés des thèses de doctorat doivent être récents et ne pas avoir passé trois ans à compter de la date d'octroi du diplôme à son titulaire, et son sujet ne doit pas être en dehors du domaine des finances publiques et de la gestion publique ou des sciences connexes, et le nombre de pages de résumé ne doit pas dépasser (7) pages, avec un engagement sur ce qui suit : Sujet de thèse. Un résumé du sujet de recherche et comment identifier son problème principal et ses sous-problèmes. La méthodologie de recherche, un résumé de la recherche, ses conclusions et recommandations les plus importantes, et une liste de références utilisées dans le résumé.

Rapports de séminaires

Lors de la préparation du rapport sur le symposium, il tient compte de la large culture sur le sujet du symposium, de l'honnêteté scientifique et de l'exactitude méthodologique, de sorte que l'information soit mentionnée telle quelle et que chaque déclaration et opinion soit attribuée à son propriétaire, sans addition ni soustraction, avec impartialité et impartialité pour une partie contre une autre. Il est pris en compte dans le rapport qu'il donne une image honnête du symposium, atteignant son objectif pour ceux qui ne l'ont pas suivi.

5-      Présentations de livres

 

a)      Le livre doit être dans l'un des domaines des finances publiques et de la gestion publique, et en ligne avec les axes thématiques adoptés ;

b)      Le livre doit être une référence en sa matière et une publication récente, et l’original du livre doit être envoyé avec l’article ;

c)      Le présentateur doit être spécialisé dans le même domaine scientifique que le livre ;

d)     Informations sur le livre ;

e)      L'importance du livre et la catégorie ou les groupes qu'il cible ;

f)       Présenter le contenu du livre ;

g)      Évaluer le livre et décrire la contribution scientifique qu'il a apportée ;

h)      Quels sont les points que l'exposant propose d'ajouter au livre pour enrichir son sujet à l'avenir ?

i)        Une liste des références les plus importantes contenues dans le livre, ainsi que toute autre référence importante si nécessaire.

Directives pour les auteurs

Formalités de soumission

§  Le chercheur remplit une demande de participation à la publication, qui comprend plusieurs informations dont les plus importantes sont le titre de l'article, les noms et prénoms des auteurs, les adresses postales et les adresses e-mail ; un engagement à ne pas publier au préalable et à respecter l'éthique scientifique ;

§  Le chercheur doit soumettre sa recherche par voie électronique;

§  Le papier doit être en arabe, français ou même anglais (le cas échéant)

§  Le papier doit être exempte d'erreurs grammaticales ;

§  La première page doit inclure un résumé de l’article, à condition qu'il ne dépasse pas (300) mots;

§  Le résumé en arabe doit être joint aux « mots-clés » qui ne dépassent pas quatre mots, et aux « keywords » pour le résumé en anglais, à condition qu'ils ne dépassent pas quatre mots, et qu'il y ait une correspondance entre les « mots-clés » en arabe et «Keywords » en anglais en termes de sens et de nombre. ;

§  Il y a une identification du chercheur sur la première page de la contribution qui comprend le grade universitaire selon la hiérarchie légale (professeur de l'enseignement supérieur, professeur diplômé, professeur assistant, professeur vacataire, professeur associé, docteur chercheur, doctorant) et/ou la fonction en arabe et en anglais ;

§  L'article sans la page de titre et la page de références ne doit pas être inférieur à (5) pages et ne doit pas dépasser (15) pages (à raison de 300 mots par page);

§  Le type et la taille de la police doivent être Times News Roman 12 ;

§  En ce qui concerne les tableaux et les figures, l’article doit comporter au moins une forme illustrative (graphique, tableau, encadré...) ; Ils sont numérotés en chiffres arabes, en précisant leur référence, avec le numéro de page correspondant.

Spécifications qualitatives

En général, les œuvres soumises pour publication dans la revue doivent se caractériser par :

§  La haute qualité

§  L’authenticité et l’innovation

§  Les plus hauts degrés d'honnêteté scientifique

§  Se rapprocher le plus possible des normes et spécifications internationalement reconnues.

Résumé : Le chercheur doit préciser dans le résumé l'objectif de la recherche, ses concepts de base et sa méthodologie, comment il a tiré ses résultats, et quelle est sa valeur ajoutée ;

Introduction : L'énoncé du problème (sujet) doit être indiqué dans l'introduction de manière précise, claire et concise.

Cadre théorique et conceptuel : Cette partie doit permettre d'identifier les concepts clés, en plus de l'approche méthodologique adoptée. Sur la base du modèle d'analyse proposé pour résoudre le problème de recherche, le document doit définir les hypothèses de recherche, le domaine de recherche et les méthodes de collecte et d'analyse des données.

Résultats et discussion : Les résultats et la discussion peuvent être combinés en une seule section. Les résultats et la discussion peuvent également être présentés séparément si nécessaire.

Conclusions : Le chercheur doit expliquer clairement les principaux résultats du travail et souligner son importance. À la lumière des forces et des limites mises en évidence, des perspectives de recherche peuvent être envisagées pour le développement de cette contribution.

Références : Les références utilisées doivent être récentes, leur documentation doit être conforme aux normes et règles de publication généralement admises et elles doivent être classées par ordre alphabétique.

Droits d'auteur

Les auteurs en libre accès conservent le droit d'auteur sur leurs articles. Tous les articles en libre accès sont distribués selon les termes de la licence Creative Commons Attribution, qui permet une utilisation, une distribution et une reproduction sans restriction sur n'importe quel support, à condition que l'œuvre originale soit correctement citée. Ni les auteurs, ni les membres de la rédaction, ni l'éditeur ne peuvent accepter aucune responsabilité pour toute erreur ou omission. L'éditeur n'offre aucune garantie, expresse ou tacite, quant au contenu de ce document.

Politique de divulgation

Nous demandons à nos auteurs de divulguer tout conflit d'intérêt potentiel dans les manuscrits qu'ils soumettent. S'il n'y a pas de conflit d'intérêts, les auteurs doivent indiquer que "le ou les auteurs déclarent qu'il n'y a pas de conflit d'intérêts en rapport avec la publication de ce document".

Examen de la soumission

Dans le cadre du processus de soumission, les auteurs doivent s'assurer que leur soumission est conforme aux normes et directives de publication, qu'ils ont rempli la demande de publication et s'engagent à ne pas l’avoir déjà publiée  et à respecter l'éthique scientifique. Les soumissions peuvent être retournées aux auteurs qui ne se conforment pas à ces directives.

Copyright

Lors de l'acceptation d'un article, les auteurs seront invités à remplir « un formulaire d'accord de publication ».

La revente, la distribution et tous les autres travaux dérivés nécessitent l'autorisation de l'éditeur.

Le ou les auteurs doivent obtenir l'autorisation écrite des détenteurs des droits d'auteur et mentionner la ou les sources dans l'article.

Déclaration de confidentialité

Les noms et e-mails saisis sur le site Web de ce journal seront utilisés exclusivement aux fins indiquées dans ce journal et ne seront utilisés à aucune autre fin ni par aucune autre partie.

Procédures de publication

§  Les travaux qui s'écartent de la méthode scientifique ne sont pas acceptés.

§  La revue publie des travaux scientifiques liés au domaine des finances publiques et de de la gestion publique conformément aux axes thématiques adoptés.

§  Les travaux qui ont déjà été publiés peuvent être acceptés à condition que cela soit annoncé et que le travail soit révisé et mis à jour de manière significative.

§  Tous les travaux scientifiques soumis pour publication sont présentés au comité de rédaction pour étudier leurs aspects formels et leur conformité avec la ligne éditoriale et la spécialisation générale de la revue.

§  Si elle est approuvée par le comité de rédaction, la contribution est adressée à des arbitres spécialisés dans le sujet soumis à publication au sein de son comité scientifique ou du comité d'experts de la revue le cas échéant.

§  La date de publication travail scientifique accepté est notifiée à l’auteur. Une copie papier et une copie électronique de la revue lui sont données, avec un certificat de publication sur demande.

§  Aucun travail scientifique publié dans la revue ne peut être republié sous quelque forme ou dans quelque langue que ce soit dans une autre platforme sans l'autorisation écrite du comité de rédaction.

§  Le dossier de participation se compose d'une demande de participation, , d'un engagement, de la contribution du candidat et d'une très courte biographie.

Critères d'évaluation et de jugement

L'évaluation et l'arbitrage des articles scientifiques publiés par la revue sont effectués par des professeurs universitaires et des experts spécialisés, sur la base d'un standard de qualité élevé, selon les considérations suivantes :

§  L'existence d'une valeur ajoutée et d'un bénéfice scientifique ou pratique.

§  Le style et la forme de la présentation.

§  La méthodologie scientifique basée sur l'identification et la clarté du sujet de recherche. La mesure dans laquelle ses questions ou ses axes sont définis et clarifiés, et la présence et la crédibilité des preuves. Ainsi que l’exactitude et l’objectivité des conclusions et des recommandations.

§  Actualité et exhaustivité des références.

Les correspondances doivent parvenir à l'adresse suivante :

§  Concernant les articles et contributions scientifiques : A l'e-mail du directeur responsable : m.berraou@yahoo.fr

§  Pour les autres correspondances : A l'e-mail de la revue : revuegcfp@hotmail.com

§  Soit via son site web: plus tard

Dates à retenir

Date limite de réception des contributions pour le premier numéro : 15 janvier 2023

Date de parution prévue du premier numéro : avril 2023

Date limite de réception des contributions pour le deuxième numéro : 1er avril 2023

Date de publication prévue du deuxième numéro : octobre 2023

 

Publication Standards

 

 

Approved thematic axes

1-      Scientific articles

 

§  Theoretical jurisprudence and conceptual framework of public finance and public management

§  Theories and concepts of financial control, accountability, auditing and evaluation

§  Financial public law: financial constitution, budget, taxes, public accountancy, public procurements..

§  Institutional, Administrative and Financial Governance

§  Administrative and Financial Management

§  Public Finance Economics

§  Administrative control practices over public funds: Inspections, control units, follow-up, auditing, and internal evaluation in the government sector

§  Parliamentary and deliberative control practices over public funds: Parliament, the deliberative bodies of public institutions and enterprises and territorial collectivities

§  Judicial control practices over public funds: financial courts, administrative courts, criminal courts, and the Constitutional Court

§  The role of civil society in controlling public funds, strengthening integrity mechanisms and combating corruption

 

2-      Financial Jurisprudence

 

§  Specialized financial jurisprudence (financial courts: the court of accounts and its regional courts)

§  Administrative and Financial jurisprudence (Administrative Courts and Administrative Chamber of the Court of Cassation)

§  Financial criminal jurisprudence  (public funds criminal courts)

§  Financial Constitutional jurisprudence (Constitutional Court)

 

3-      Integrity and anti-corruption

 

§  Concepts of Integrity and Anti-Corruption

§  Integrity and Anti-Corruption Policies

§  Integrity and Anti-Corruption Institutions

§  Integrity and Anti-Corruption Mechanisms

 

4-      Doctoral dissertation summaries and seminar reports:

PhD theses

The abstracts of doctoral dissertations should be recent and not have passed three years from the date of granting the degree to its holder, and its subject should not be outside the field of public finance and public management or related sciences, and the number of abstract pages should not exceed (7) pages, with a commitment to the following: Thesis topic. A summary of the research topic and how to identify its main problem and its sub-problems. The research methodology, a summary of the research, its most important conclusions and recommendations, and a list of references used in the summary.

Seminar Reports

In preparing the report on the seminar, the author takes into account the wide culture on the topic of the symposium, scientific honesty, and methodological accuracy, so that the information is mentioned as it is, and every statement and opinion is attributed to its owner, without addition or subtraction, with impartiality and impartiality for one party against another. It is taken into account in the report that it gives an honest picture of the symposium, achieving its purpose for those who did not follow it.

5-      Book presentations

 

a)      The book should be in one of the fields of public finance and public management, and in line with the approved thematic themes

b)      The book should be a reference and recent publication, and the original book should be sent with the offer

c)      The presenter should be specialized in the same scientific field as the book

d)     Information about the book

e)      The importance of the book and the category or groups it targets

f)       View the contents of the book

g)      Evaluating the book and describing the scientific contribution it made

h)      What are the points that the exhibitor proposes to add to the book to enrich its topic in the future?

i)        A list of the most important references contained in the book, along with any other important references when necessary.

Guidelines for authors

Formalities

§  The researcher fills out a publication request for participation model, which includes several information, the most important of which is the title of the article, the full names of the authors, postal addresses and e-mail addresses; a pledge not to prior publication and to respect scientific ethics;

§  The researcher must submit his research electronically;

§  The research should be in Arabic, French or even English (when applicable)

§  The research should be free of grammatical errors;

§  The first page should include a summary of the research, provided that it does not exceed (300) words;

§  The Arabic summary shall be attached to “keywords” that do not exceed four words, and to “Keywords” for the English summary, provided that they do not exceed four words, and that there is a match between “keywords” in Arabic and “Keywords” in English in terms of meaning and number. ;

§  There is a definition of the researcher on the first page of the research that includes the academic degree according to the legal hierarchy (professor of higher education, qualified professor, assistant professor) and/or the job in both Arabic and English;

§  The research or article without the title page and reference page shall not be less than (5) pages and shall not exceed (15) pages (at the rate of 300 words per page);

§  The font type and size should be Times News Roman 12;

§  With regard to tables and figures, the research should include at least one graphic form (graph, table, or frame...); They are numbered in Arabic numerals, specifying their reference, with the corresponding page number.

Quality specifications

In all, the works submitted for publication in the journal must be characterized by:

§  High Quality

§  Authenticity and novelty

§  Highest degrees of scientific honesty

§  To get as close as possible to internationally recognized standards and specifications.

Abstract: The researcher should specify in the summary the objective of the research, its basic concepts and methodology, how he drew his results, and what his added value is;

Introduction: The problem statement (topic) should be indicated in the introduction in a precise, clear and concise manner.

Theoretical and conceptual framework: This part should enable the identification of key concepts, in addition to the methodological approach adopted. Based on the proposed analysis model to address the research problem, the paper should define the research hypotheses, the field of research, and methods of data collection and analysis.

Results and Discussion: Results and discussion can be combined into one section. Results and discussion can also be presented separately if needed.

Conclusions: The researcher should clearly explain the main results of the work and highlight its importance. In light of the strengths and limitations highlighted, research perspectives can be considered for the development of this study.

References: The references used must be recent, their documentation must be in accordance with the generally accepted standards and rules of publication, and they must be arranged in alphabetical order.

Copyrights

Open access authors retain copyright to their articles. All open access articles are distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Neither the authors, editors nor the publisher can accept any liability for any errors or omissions. The publisher makes no warranty, express or implied, with respect to the content of this document.

Disclosure Policy

We ask our authors to disclose any potential conflicts of interest in the manuscripts they submit. If there is no conflict of interest, the authors should indicate that “the author(s) state that there is no conflict of interest in connection with the publication of this document.”

Submission review

As part of the submission process, authors must ensure that their submission complies with publication standards and guidelines, that they have filled out the publication request and pledge not to publish and respect the ethics of scientific integrity. Entries may be returned to authors who do not comply with these guidelines.

Copyright Notice

Upon acceptance of an article, authors will be asked to complete a Publishing Agreement form.

Resale, distribution and all other spin-off work require permission from the publisher.

The author(s) must obtain written permission from the copyright holders and acknowledge the source(s) in the article.

Privacy Statement

Names and emails entered into this journal's website will be used exclusively for the purposes indicated in this journal and will not be used for any other purpose or by any other party.

Publishing procedures

§  Works that deviate from the scientific method in writing are not accepted.

§  The journal publishes scientific works related to the field of public finance and public administration and management in accordance with the approved thematic themes.

§  Works that have previously been published may be accepted provided that this is announced and that the work is revised and updated in a significant manner

§  All scientific works submitted for publication are presented to the editorial board to study their formal aspects and their conformity with the editorial line and the general specialization of the journal.

§  If it is approved by the editorial board, it is directed to specialized arbitrators in the subject submitted for publication from within its scientific committee or from the magazine’s expert committee when necessary.

§  The accepted scientific work is notified of the date of its publication, as well as a hard copy and an electronic copy of the journal with the publication certificate upon request.

§  No scientific work published in the magazine may be republished in any form or in any language in any other body without written permission from the editorial board.

§  The participation file consists of an application for participation, a candidate search for publication, a pledge not to publish, and a very brief biography

Evaluation and Judging Criteria

The evaluation and arbitration of the research, studies and scientific articles published by the journal shall be undertaken by academic professors and specialized experts, on the basis of a high quality standard, according to the following considerations:

§  The existence of an added value and scientific or practical benefit.

§  Presentation style and design.

§  The scientific methodology based on the identification and clarity of the research topic. The extent to which his questions or interlocutors are defined and clear, and the presence and credibility of evidence. Accuracy and objectivity of conclusions and recommendations.

§  Up-to-dateness and comprehensiveness of references.

Correspondence should be directed to the following address:

§  Concerning articles and scientific contributions: To the e-mail of the responsible director: m.berraou@yahoo.fr

§  For other correspondence: To the magazine's e-mail: revuegcfp@hotmail.com

§  Or through the journal's website: later

Important dates

Last date for receiving contributions for the first issue: January 15, 2023

Expected publication date of the first issue: April 2023

Last date for receiving contributions for the second issue: April 1st, 2023

Expected publication date of the second issue: October 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

تعليقات